2020. január 6.

Fura egy dolog a művészet II.


Az előző blogbejegyzésemben a gondolatról írtam. Arról, ami életet ad annak a haszontalan, felesleges, mégis oly csodálatos valaminek, amit nemes egyszerűséggel művészetnek szokás nevezni. Hozzám nagyon közel áll mindennemű művészet, de kiváltképp a zene, a színészet és a költészet mozgatja meg a fantáziámat. 

A május óta futó „Körtevirágok” című darabunk oly sokat jelent (és sokat adott) mindannyiunknak. Nekem főként azt, hogy megismerkedhettem egy olyan világnézettel, amely teljesen eltér attól, amiben szocializálódtam; leegyszerűsítve: a keleti, szemlélődő típusú szemléletmódot.

Ebben hatalmas szerepe volt (és van) a színkör vezetőjének, Micskó Zoltánnak, aki nem csak kiváló rendező és jó érzékű művész, de mellette atyai szeretettel gondoskodik rólunk. Csak egy egyszerű példa: a próbafolyamat elején beültünk a színpadra, ahogy mondani szoktuk, amorf körbe. Zoli, mivel tudta, hogy nem mindenki ismerős a haiku fogalmával és a hozzá társuló képzetekkel, formai szabályokkal (és ami talán a legfontosabb, érzetekkel), ezért elkezdte nekünk elmagyarázni, hogy mi is ez a haiku. És ez az egyszerű magyarázás elég volt, hogy ott, a színpadon ülve megírjam életem első haikuját. Ráadásul azt a haikut még használjuk is az előadás során. És hála Zolinak, azóta teljesen bele tudok merülni a világba. Tudok megfigyelni, ahelyett, hogy folyton késztetést éreznék arra, hogy tegyek valamit, amit később akár megbánhatnék. (Ja, és ez csak egy példa volt…)
Azóta már egy teljes jegyzetfüzetem tele van haikukkal…

Majd nemrég megszületett ez a vers, amelyben, amint a novemberi bejegyzésemben írtam, megpróbáltam ötvözni a formát, a zenét és a költészetet. Ezt szeretném most itt, az új évtized küszöbén megosztani veletek, fogadjátok szeretettel, illetve bátran jöhetnek visszajelzések is.

Tó Japánban

Hallgatok és nézek
Mint az ős-szamuráj
Lepergő levélnek
Csöndjén ki orgonál

Hold fénye átrebben
Ablakán titokban
Megérint, felröppen
Elmerül dalomban

Engem néz, nem szólal
És mégis megértem
Holdfényű hajóval
Játszik a szemében

Kardjának pengéje
Jéghideg s fellángol
Ezredév meséje
Fémszikrán ott táncol

Suttogó hegyháton
Áll sok száz, vén fenyő
Holdfényű varázson
Álmokat kergető

Őszi szél csendesen
Betakar, dúdolgat
Pendül a samiszen
S szeretőn símogat

*

S szeretőn símogat
Pendül a samiszen
Betakar, dúdolgat
Őszi szél csendesen

Álmokat kergető
Holdfényű varázson
Áll sok száz, vén fenyő
Suttogó hegyháton

Fémszikrán ott táncol
Ezredév meséje
Jéghideg s fellángol
Kardjának pengéje

Játszik a szemében
Holdfényű hajóval
És mégis megértem
Engem néz, nem szólal

Elmerül dalomban
Megérint, felröppen
Ablakán titokban
Hold fénye átrebben

Csöndjén ki orgonál
Lepergő levélnek
Mint az ős-szamuráj
Hallgatok és nézek

(Vers kelt: 2019. október 09.)



Írta: Alföldi Áron

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése