2019. szeptember 24.

A Szent Tér 10 parancsolata


Mindegy, hogy a törzshelyünkön, A Szabadművelődés Házában,  vagy éppen “idegenben” játszunk, a színházterem, azon belül is a színpad egy megszentelt tér. Ahogy mi, színészek viszonyulunk a színpadhoz, úgy viszonyul a színpad is hozzánk. Ahogy pedig a színpad viszonyul a nézőhöz, úgy viszonyul a néző is a színpadon látottakhoz. Ahhoz, hogy a színpad egy másik valóság, egy különböző síkon létező, Szent Tér lehessen, nagyon fontos alázatos önfegyelemmel betartani ennek a területnek a szabályait. A szertartásos tisztelettel kezelt színpadot egy olyan misztikus területté tudjuk alakítani, amelynek határán átlépve bekerülhetünk erre a másik síkra. Ekkor a színpad már olyan erős energiájú térré válik, ami egyértelmű hatást képes gyakorolni a nézőre, így ezáltal végeredményben a színész színpadoz való viszonya határozza meg a néző előadáshoz való viszonyát is. Én magam ezt az élményt a Körtevirágok előadásunk kapcsán tapasztaltam meg a legerősebben, ahol a szertartásos felkészülés elengedhetetlen.
Ehhez azonban a színésznek be kell tartania a Szent Tér (az egész színházterem, beleértve a nézőteret és a takarásban lévő teret) 10 parancsolatát.

1,
A Szent Tér örök és nem csak előadások alkalmával létező!
A színházterem, akkor is színházterem, ha éppen nincs előadás. Ebből kifolyólag a színpad akkor is tiszteletet érdemel, ha éppen nem előadás, hanem próba zajlik rajta.

2,
Adj magadnak időt arra, hogy Szent Teret teremthess!
Próba előtt úgy érkezz meg, hogy a próba kezdetekor már készen állj a Szent Tér befoglalására. Előadás előtt pedig órákkal korábban érkezz, mert akkor van a legnagyobb szükség a tiszta energiáidra és egyéb feladataid is lesznek! Ha elkésel, vagy késve érkezel, akkor is szükséged lesz arra, hogy átöltözz, felkészülj a színpadra történő belépésre. Ezt azonban tedd a legnagyobb csendben, ha már a színpadon a próba kezdetét vette.

3,
Hagyd magad mögött a civil életed!
Ha belépsz a színházterembe és a nézőtér területére, szakadj el a társulaton és színházon kívüli gondjaidtól! Beszélgess a többiekkel, de ahogy a próba elindul, függeszd fel ezeket is és beszélgetéseidben is csak a feladatra koncentrálj! Ha belépsz a takarásba, nem csupán civil beszédtémáidtól, de szakadj el minden civil gondolatodtól is! Ha belépsz a színpadra, így már minden civilségedet magad mögött is hagytad.

4,
Öltözz át!
A Szent Teret beszennyező civilséget nem csupán gondolataiddal, de tárgyakkal behordhatod. Fogj egy ruhát, jelöld ki próbaruhának, és sehol máshol ne viseld azt! Abban az öltözetben, amiben színpadra lépsz, ne lásson a civil világ. Ha az aznap viselt utcai ruhádban, vagy az otthon viselt melegítődben lépsz be a színpad szent terébe, azzal meg is sértetted azt: elsősorban magadban. Ha véletlenül felejted otthon a ruhát, sajnos nincs más választásod, de a teret attól még megsérted.



5,
Soha ne lépd át a színpad határát, amíg nem gondolod magad arra érdemesnek!
Ha cikáznak a gondolataid a civil világodban, ha nem érzed magad koncentráltnak eléggé, inkább kérj 5 percet, vonulj félre és készítsd fel magad.

6,
A próbák és az előadás idejére száműzd a telefonodat a színházteremből!
A XXI. Század értékválságának egyik legfőbb okozója a mobiltelefon és semi keresnivalója a színházteremben. Akkor sincs, ha éppen nincs dolgod, akkor sincs ha éppen takarásban vagy és senki sem lát, a színpadra pedig szigorúan be se vidd! Szakadj el tőle erre a 3 órára, némítsd le, ha igazán erős vagy, ki is kapcsolahatod, de a legkeményebbek simán otthonhagyják. Természetesen, ha mégis szükséges elintézned valamit, erre mindig van módod: a színháztermen kívül.

7,
A színházteremben lehetőleg maradj éhen!
Ha nem tudtál próba vagy előadás előtt enni, a színháztermen kívül megteheted. Vészhelyzet esetén, ha éppen a színen nem zajlik próba, a nézőtér területén emeld meg a vércukorszinted 1-2 falattal. Ha inni szeretnél, nyugodtan tedd azt bármikor a nézőtér területén, és vigyél be magaddal innivalót a takarásba is. De a színpadra semi oda nem illő enni és innivalót ne vigyél be!

8,
Tiszteld, a Szent Teret akkor is, amikor te nem vagy színpadon!
Maradj csendben a takarásban előadás és próba alatt! Próbák alatt, amikor éppen nincs dolgod, csak akkor tartózkodj a Szent Térben, ha képes vagy csendben végigülni, amíg az adott jelenet zajlik. Ha nem, nyugodtan tartózkodj a színháztermen kívül. De, amikor a színész társaid próbálnak, ne beszélj, ne is suttogj, ne egyél, ne igyál, ne öltözködj, ne állj fel, hogy elmenj pl WC-re és lehetőleg ne is gyere be kintről (inkább hallgatózz)! Ha feltétlenül távoznod kell, azt tedd néma csendben, ha át is kell öltöznöd, vonulj a színpadtól a legmesszebb és tedd ezt nagyon csendben! Ha bent vagy, minden figyelmed és energiád kövesse, ami a színpadon zajlik, így nem csak passzívan segíted a próbafolyamatot, de még segítő észrevételeid is lehetnek a jelenet próbája után.

9,
Tiszteld a Szent Tered tisztaságát nem csupán szellemi, lelki, hanem fizikai szinten is!
Próba, előadás után pakolj el, a szemetet szedd össze, akkor is, ha nem te hagytad ott és ne másra várj, ha koszt fedezel fel, ha lóg a függöny, ha nem érzed úgy, hogy fizikailag ez egy makulátlan terület!

10,
Légy tudatos és felkészült!
Ismerd meg a Szent Teret, járd be, érintsd meg, teremts vele kapcsolatot! Tudatosítsd magadban, hogy MOST és ITT vagy és nincs máskor és máshol! Érezd a teret, mert ez itt és most a te tered. Ismerd meg a díszletet, a kellékeid – amennyiben vannak – és a jelmezed. Tedd mindezt úgy, mintha csak először találkoznál velük. Ez elsősorban előadásokra vonatkozik a leginkább.

A Szent Tér 10 parancsolatának betartásához nem elég a színházteremben tudatosnak lennünk. Különben nem fog menni. Talán nem könnyű a feladat és talán szigorúnak tűnnek a pontok, de hangsúlyoznám, hogy ez nem egy kihívás, hanem egy színházi minimum.
A fent felsorolt pontok közül magam sem tartok be mindig mindent – egyrészt önhibámból, másrészt, mert valamit csak csapatszinten lehet betartani. Végeredményben tisztelhetjük a színpadot, a teret, egymást, de mit sem ér az egész, ha magunkat nem tiszteljük eléggé.

- Czeller Péter -

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése